Sport

Nasza biblioteka jest dostępna dla każdego ucznia     

więcej...

 

Biblioteka

 

Toys

Korzyści i zagrożenia związane

z Internetem.                     więcej...



 

Internet

 

sport1

 

Nasze  sukcesy...            więcej...

 

Osiągnięcia

 

Books

  ... uczniowie mogą uczestniczyć w zajęciach zgodnie ze swoimi zainteresowaniami... więcej

 

 

 

 

 

Po szkole

Jesteś tutaj:

Start ZDALNE NAUCZANIE Klasa 8
PDF Drukuj Email

Klasa VIII

ZAJĘCIA OD 6 KWIETNIA DO 8 KWIETNIA 2020R.

 

Historia klasa VIII

Temat: Stan wojenny i schyłek PRL

I. Na podstawie podręcznika str. 212-217 odpowiedz na następujące pytania (maksymalnie kilka zdań do każdego pytania).

  1. Przyczyny wprowadzenia stanu wojennego
  2. Przebieg stanu wojennego
  3. Postawy polskiego społeczeństwa w latach 80
  4. Sytuacja w Polsce po zniesieniu stanu wojennego

II. Wykonaj zadania z zeszytu ćwiczeń 1, 3,4 strona 92-93

Dla chętnych

Biografia Jerzy Popiełuszko

ZDROWYCH I SPOKOJNYCH  ŚWIĄT

 

Język  polski

Drodzy Uczniowie!

Ten tydzień jest krótszy pod względem nauki z powodu przerwy świątecznej! Wykorzystajcie ten czas na przyjemności, odpoczynek i czytanie tylko tego, na co macie ochotę :)

Pogrubioną czcionką są zapisane tematy, które proszę wpisać do zeszytu.

Dwa spojrzenia na koncert Jankiela (temat na 2 lekcje)

Jednym z najbardziej znanych fragmentów "Pana Tadeusza" jest koncert Jankiela, zwany także „koncertem nad koncertami”. Tego będą dotyczyć te lekcje.

Zad. 1 Kim był Jankiel? Co o nim wiemy? Napisz odpowiedzi w zeszycie.

Zad.2 Wyszukajcie we fragmencie koncertu po przykładzie: epitetu, porównania, metafory, personifikacji (proszę zapisać w zeszycie)

Zad.3. Który środek stylistyczny wpływa na melodyjność, muzyczność koncertu Jankiela? Onomatopeja, czyli naśladowanie dźwięków za pomocą słów. W tym utworze poeta słowami opisuje dźwięki muzyki, maluje słowami koncert grany przez Jankiela. Proszę znaleźć  2 przykłady i zapisać je w zeszycie.

Zad. 4 Jankiel zakończył swój koncert utworem Mazurek Dąbrowskiego. Co symbolizowała ta pieśń w romantyzmie? Pieśń ta była wyrazem wiary w zwycięstwo, niosła nadzieję na odzyskanie niepodległości, optymizm, wyrażała patriotyzm Polaków. Odszukajcie słowa, którymi Jankiel zwraca się do gen. Dąbrowskiego. Zastanówcie się, jakie wydarzenia historyczne zostały przedstawione we fragmencie i jaka była reakcja słuchaczy. Przerysujcie tabelę do zeszytu.

Wydarzenia z historii Polski. 

Reakcja słuchaczy

Pozdrawiam serdecznie i życzę zdrowych, spokojnych świąt!

                                                                         Do szybkiego zobaczenia

 

 

JĘZYK ANGIELSKI 

Dzień dobry Kochani!

W tym tygodniu zaglądamy na stronę 96 i 98 w podręczniku – BBC CULTURE.

Czytamy tekst na stronie 96 na temat MOBILE HOMES IN THE USA. 

Wykonujemy zadania 1,2,3 na stronie 97. 

Rozpoczynamy przerwę świąteczną. HAPPY EASTER!

Pozdrawiam ciepło A. Jakimowicz

 

BIOLOGIA

Witam Was i przesyłam porcję przedświątecznej wiedzy.

Dziś zajmiemy się obiegiem węgla w przyrodzie (podręcznik str. 126 – 127)

Zapiszcie temat lekcji ,,Obieg węgla w przyrodzie”. Czytamy tekst na podanej stronie. Zredagujemy krótką notatkę.

1.Uzupełnij tabelę, wpisz całe zdania do odpowiednich rubryk.

Proces prowadzący do podwyższenia stężenia CO2 w powietrzu

Proces prowadzący do obniżenia stężenia CO2 w powietrzu

 

 

 
  • Podczas fotosyntezy rośliny produkują związki organiczne,
  • Wszystkie organizmy oddychaj, aby uzyskać energię niezbędną do procesów życiowych,
  • Destruenci rozkładają materię organiczną do prostych związków nieorganicznych,
  • Wybuchy wulkanów na świecie

 

2. Napisz, jak człowiek może zakłócić obieg materii w przyrodzie.

Zadania nie są trudne. Myślę, że z powodzeniem wykonacie je bez moich wskazówek.

To już wszystko. Powodzenia!

Wszystkim życzę zdrowych i pogodnych Świąt Wielkanocnych.

Pozdrawiam.

Elżbieta Wideł

 

Chemia kl.VIII

Temat: Szereg homologiczny kwasów karboksylowych

Mamy następny szereg homologiczny. Są to kwasy karboksylowe.

Proszę pod tematem w zeszycie odpowiedzieć na pytania:

  1. Co to są kwasy karboksylowe?
  2. Co to jest grupa karboksylowa?
  3. Co to jest szereg homologiczny kwasów karboksylowych?

Odpowiedzi znajdziecie w podręczniku na stronie 157.

Następnie proszę przepisać tabelę ze strony 158-159, ale tylko kolumnę pierwszą, drugą, czwartą, siódmą ósmą i dziewiątą.

Każdy z kwasów umieszczonych w tabeli, ma swoją nazwę zwyczajową. Nazwy te są bardzo ważne.

Tyle macie do zrobienia w okresie przedświątecznym. Myślę, że przyswajacie sobie materiał.

Z okazji Świąt Wielkanocnych, życzę zdrowia i spokoju.

Lidia Cieśla

 

FIZYKA (06.04. – 8.04.)

Dzień dobry

Dzisiaj mamy omówienie i analizę zadań z testu dotyczącego działu Drgania i fale.

Każdemu z Was wyślę informacje zwrotną na temat ewentualnych błędów popełnionych w teście.

Waszym zadaniem będzie przeanalizowanie błędów i poprawne odpowiedzi zapisać w zeszycie.

W razie pytań bądź problemów z zadaniami, czy jakichkolwiek wątpliwości możecie do mnie pisać.

Z pozdrowieniami

A.Krotewicz

 

MATEMATYKA

Dzień dobry.

Na ten tydzień ( 2h matematyki) każdemu z Was prześlę zadania, które prosiłabym rozwiązać i odesłać.

W razie pytań bądź problemów z zadaniami, czy jakichkolwiek wątpliwości możecie do mnie pisać na adres Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. .

.

                                       Życzę miłej nauki

Z pozdrowieniami

A.Krotewicz

 

                                                                       08.04.2020 r

EDB – klasa 8 Zajęcia w środę                                  

Temat: Pierwsza pomoc przy ukąszeniach i użądleniach. Powtórzenie wiadomości

Przeczytać tekst na str.117- zrobić notatkę do tematu.                                                                                          

Proszę powtórzyć zakres wiadomości z pierwszej pomocy . 22.04.2020 prześlę Wam pytania do sprawdzianu i będziecie musieli na nie odpowiedzieć i w tym samym dniu przesłać odpowiedzi na mojego maila. Jeżeli wrócimy do szkoły po świętach to w tym dniu będzie egzamin i wtedy piszemy sprawdzian tydzień później. Jeżeli zostaniemy w domu to piszemy 22.04.2020.

 

 

 

ZAJĘCIA  OD  30 MARCA  DO 3 KWIETNIA 2020R.

 

Historia klasa VIII

Temat: Powstanie „ Solidarności”

I. Wykonaj zadania z zeszytu ćwiczeń 1,2, 4, strona 90-91

II. Na podstawie podręcznika strona 207-211 przy zdaniu prawdziwym napisz „prawda” przy fałszywym „fałsz” następnie wykonane zadanie podpisane proszę przesłać mi na adres Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. do dnia 10.04.2020 r.

1. W 1980 roku narastający kryzys gospodarczy doprowadził do wybuchu strajków………………..

2. Bezpośrednią przyczyną strajków w Stoczni Gdańskiej stało się zwolnienie z pracy Lecha Wałęsy…………..

3. Strajk okupacyjny polegał na ulicznych demonstracjach robotników……………………….

4. Międzyzakładowy Komitet Strajkowy opracował 21 postulatów …………………………

5. 31 sierpnia 1980 roku w Gdańsku Lech Wałęsa i wicepremier Mieczysław Jagielski podpisali tzw. porozumienia sierpniowe……………………..

6. 17 września 1980 roku powstał Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność”……………..

7. Andrzej Gwiazda to jeden z założycieli NSZZ „ Solidarność”……………………………

8. Ryszard Kukliński to słynny amerykański generał……………………..

9. 13 maja 1981 roku doszło do zamachu na Jana Pawła II…………………………..

10. W lutym 1981 roku nowym premierem został generał Wojciech Jaruzelski………………………..

 

Wiedza o społeczeństwie

Klasa VIII

Temat: Sądy i Trybunały

I. Na podstawie podręcznika strona 146-151 przy zdaniu prawdziwym napisz „prawda” przy fałszywym „fałsz” następnie wykonane zadanie podpisane proszę przesłać na adres Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. do dnia 10.04.2020 r.

1. Władzę ustawodawczą tworzy parlament…………………………..

2. Władza sądownicza jest nadrzędna w stosunku do ustawodawczej i wykonawczej………………………….

3. W Polsce władzę sądowniczą sprawują sądy i trybunały…………………………………………

4. Sądy wydają wyroki w imieniu państwa polskiego…………………………………………

5. Sędziowie należą do związków zawodowych………………………………………………..

6. Osoba, która nie zgadza się z wyrokiem wydanym przez sąd w I instancji, może odwołać się do sądu II instancji………………………………….

7. Niezawisłość sędziowską nie gwarantuje Konstytucja RP………………………………………….

8. Prokurator to urzędnik państwowy, którego zadaniem jest ściganie przestępstw……………….

9. Trybunał Konstytucyjny bada zgodność aktów prawnych z Konstytucją RP…………………………………………

10. Przed Trybunałem Stanu odpowiedzialność ponoszą sędziowie…………………………………………..

Grzegorz  Cichecki

 

 

MATEMATYKA

Dzień dobry.

W ramach zdalnego nauczania proponuję dalsze rozwiązywanie testów sprawdzających z programu „POWTÓRKOMAT”.I tak na ten tydzień (od 30 do 03.04.) rozwiązujecie zestawy od 6 do 10 włącznie (na każdy dzień po jednym teście). W zeszycie przedmiotowym lub specjalnie założonym do rozwiązywania testów, proszę zapisywać rozwiązania (do zadań zamkniętych i otwartych). Pracujecie samodzielnie, ale korzystać możecie z wszelkiego rodzaju repetytoriów i podręczników. Testy będą oceniane!

Na Wasze maile prześlę oceny z testów 1-5. Nie ma ocen niedostatecznych!!! Chyba, że ktoś nie podjął w ogóle próby rozwiązywania zadań. Oceny wpiszę za Waszą zgodą – jeśli np. ktoś nie chce oceny dostatecznej to będzie +.

W razie pytań bądź problemów z zadaniami, czy jakichkolwiek wątpliwości możecie do mnie pisać na adres Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. w temacie M8 i imię z pierwszą literą nazwiska np. M8AnnaK.

.

                                       Życzę miłej nauki

Z pozdrowieniami

A.Krotewicz

 

Język niemiecki  arkusz 5

Dla odprężenia, od próbnych egzaminów on-line działających mniej lub bardziej, chcę was zachęcić do wyjścia na podwórko. Troszkę ruchu na wolnym powietrzu w obrębie własnego podwórka wam się z pewnością przyda. Żebyście się przy tym poczuli spełnieni, pożyteczni i usatysfakcjonowani kilka zadań, takich jak: zamiatanie kostki lub chodnika, grabienie w ogrodzie, plewienie chwastów. Niech rodzice zdecydują co jest konieczne do zrobienia.

Nie pozwólcie żeby sąsiad miał ładniej i czyściej od was!

Niech wam rodzina zrobi z tego procesu twórczego zdjęcia. Po powrocie do szkoły przypniemy na gazetkę.

 

 

 

Religia  Kl. VIII

Temat: „Życiowe powołanie człowieka” (30.03.2020)

Podręcznik, str.1 47-150

Obejrzyjcie film:

https://www.youtube.com/watch?v=P7jpsoLcFOE

Notatka: str. 150 („p. 1”)

Temat: „Maryja wzorem dla Kobiet” (31.03.2020)

Podręcznik, str. 151-154

Obejrzyjcie film (chłopcy też!):

https://www.youtube.com/watch?v=06A0-ksXs0E

Notatka: str. 153 („p. 1”)

Temat: „Święty Józef wzorem dla mężczyzn” (06.04.2020)

Podręcznik, str. 155-158

Obejrzyjcie film (dziewczyny też!):

https://www.youtube.com/watch?v=uo9um47sEpo

Notatka: str. 157 („p. 1”)

Temat: „Znaczenie życia w czystości” (07.04.2020)

Podręcznik, str. 159-162

Obejrzyjcie film:

https://www.youtube.com/watch?v=OQI8u5xcOSQ

Notatka: str. 161 („p. 1”); napiszcie w zeszytachkrótki życiorys Bł. Karoliny Kózkówny (5-6 zdań)

Zadanie domowe:

Zachęcam Was - Drodzy Uczniowie, Waszych Rodziców, Rodzeństwo, Babcie i Dziadków - do codziennej modlitwy w Waszych domach, szczególnie o godz. 20.30 do wspólnej modlitwy różańcowej, a godz. 21.00 do odśpiewania APELU JASNOGÓRSKIEGO.

Życzę Wam i Waszym Rodzicom owocnego przeżycia Triduum Paschalnego i Świąt Zmartwychwstania Pana Jezusa w Waszych domach i Rodzinach. Będą to w tym roku inne Święta… nie przeżyjecie Ich w kościele, ale w domach… ale PAN JEZUS ZMARTWYCHWTAŁ… ALLELUJA!

Z modlitwą i Bożym błogosławieństwem…

Wasz ks. Mariusz Sobek, proboszcz i katecheta

 

EDB –  Zajęcia w środę 01.04 r

Temat: Pomoc tonącym. Porażenie prądem

Przeczytać tekst na str.115,116.

Proszę wybrać sobie temat opracować go według punktów i wysłać na mojego maila

Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Prace proszę wysłać do 08.04.2020 r Praca będzie na ocenę w informacji zwrotnej – obowiązkowo.

Tematy:

  1. Ratowanie tonącego w wodzie – przyczyny, postępowanie w przypadku tonącego, sposoby ratowania, ratowanie tonącego pod lodem – przyczyny, sposoby ratowania, pierwsza pomoc
  2. Porażenie prądem, piorunem – przyczyny, bezpieczeństwo ratującego o czym musi wiedzieć, skutki porażenia prądem, jaki jest zakres pierwszej pomocy udzielanej poszkodowanemu u którego doszło do porażenia prądem -piorunem

 

JĘZYK ANGIELSKI - KLASA VIII

Dzień dobry Kochani!

Kontynuujemy pracę przy jednostce tematycznej GETTING TO KNOW YOU.                                             

 Zapoznajemy się z tabelą na stronie 90 (zadanie 2). Następnie robimy zadanie 3 i 4 str. 90.                                                                                                                    

ZESZYT ĆWICZEŃ: strona 76, zadanie 1,2 3.                                                                                                

Uczniowie zdający język angielski na egzaminie otrzymają ode mnie kolejne pliki z arkuszami egzaminacyjnymi.

Prześlę również kolejne propozycje zadań dla chętnych dotychczasową drogą elektroniczną.

Pozdrawiam ciepło A. Jakimowicz

 

BIOLOGIA

Witam i przesyłam porcję wiedzy na bieżący tydzień.

Proszę zapisać w zeszytach temat ,,Materia w ekosystemie”, zapoznać się z tekstem w podręczniku na str. 125, a następnie wyjaśnić pisemnie na czym polega krążenie materii w ekosystemie.

Powodzenia!

GEOGRAFIA

W zeszytach zapisujemy temat - ,,Kanada – położenie, środowisko przyrodnicze”

Proszę zapoznać się z mapą na str.132 i uzupełnić zdania w zeszycie.

  1. Kanada leży w …………… części Ameryki Północnej. Jej największe miasto to………., stolicą Kanady jest ……………………. .

Czytamy tekst z podręcznika na str. 133-136 (do lasów i rolnictwa), uzupełniamy notatkę

  1. Czynniki wpływające na klimat Kanady
  • Ukształtowanie powierzchni (wyjaśnij, co wpływa na swobodny przepływ mas powietrza z północy na południe i na odwrót),
  • Prądy morskie(jakie prądy opływają zach. i wsch. wybrzeża Kanady, jakie przynoszą oddziaływania)’
  • Cyrkulacja powietrza (wartości temperatury).

To już wszystko!

Serdecznie Was pozdrawiam. E. Wideł

                                                                                                                                                                                  

 

Język  polski

Drodzy Uczniowie!

                Przypominam Wam, że od ubiegłego tygodnia obowiązuje nas realizacja podstawy programowej, dlatego w tym tygodniu skupimy się także na nowych treściach. Będą zadania, przy których pojawi się komunikat, abyście mi je odesłali!!

Wystarczy zrobić zdjęcie kartki, wysłać na adres mailowy podany na stronie szkoły ( Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. ).

Pogrubioną czcionką są zapisane tematu. Proszę wpisać je do zeszytu.

Apel do uczniów, któryz JESZCZE nie napisali do mnie w sprawie zadania z poprzedniego tygodnia! Czekam :)) Tym bardziej, że Wasze adresy mailowe będą potrzebne do przesłania bezpośrednio kart pracy do lektury. WAŻNE!!

 

1. Temat: Dlaczego A.Mickiewicz napisał "Pana Tadeusza" ? Rozmawiamy o genezie utworu.

1.Wyszukajcie w słowniku hasło słowa "geneza".

Zapiszcie objaśnienie w zeszycie.

2. Przeczytajcie w różnych źródlach krótkie życiorysy A. Mickiewicza. (proszę zrobić krótką notatkę)

3. Musimy zastanowić się nad odpowiedziami na podane pytania:

                           Co poeta czuł na emigracji?

                           Co myślał o Polsce?

                           Co dostrzegał z daleka?

                   Jakie miał marzenia związane z Polską?

                   Jak opisał Polskę?

          

4.Wysłuchajcie Epilogu z Pana Tadeusza:

https://www.youtube.com/watch?v=WsYLBeiMy0Q

Zapiszcie w zeszycie odpowiedzi na te pytania.

Proszę o zdjęcia notatek z zdaniami przede wszystkim 4 (do wtorku włącznie).

 

2. Temat: W świecie "Pana Tadeusza" A. Mickiewicza

Zadania do wykonania w zeszycie:

zad. 1

Korzystając z różnych źródeł i lektury określ czas i miejsce akcji

zad. 2 W lekturze wydarzenia historczne odgrywają ISTOTNĄ rolę (pamiętajcie o tym, gdy będziemy omawiać cechy epopei narodowej!)

Wypisz te wydarzenia.

Zad. 3

Wypisz najważniejszych bohaterów lektury razem z krótkimi informacjami na ich temat.

Zad. 4

W lekturze wyodrębniany 3 główne wątki:

spór o zamek,

wątek miłosny,

wątek historyczny

oraz poboczny – humorystyczny.

Spróbuj ustalić , których osób one dotyczą i jakich wydarzeń.

Proszę o zdjęcia notatek z zdaniami (do środy włącznie).

Zad. 5 (to zadanie rozwiążecie po otrzymaniu ode mnie karty pracy z odpowiedzią do tego tematu)

"Pan Tadeusz" jako epopeja narodowa.

 

 

3. Temat: Jacek Soplica – bohater dynamiczny (temat na 2 lekcje)

W ubiegłym tygodniu omawialiśmy fragment lektury z podrecznika, układaliście plany wydarzeń, dzięki któym poznaliście losy Jacka Soplicy.

W temacie pojawiło się nieznane nam sformułowanie:

bohater dynamiczny – postać literacka, w której w trakcie akcji utworu zaszła przemiana przykłady: Scrooge, Jacek Soplica( proszę pisać to do zeszytu)

Wysłuchajcie fragmentu "Pana Tadeusza":

https://www.youtube.com/watch?v=_hJPaUz_4so

(od 32 do 68 minuty – łacznie 36 minut) (40 minut)

Przypomnijcie sobie teraz wydarzenia,w których Jacek Soplica brał udział przed przybraniem stroju mnicha. Jakie cechy się tutaj ujawniają?

Czym zajmował się, będąc księdzem Robakiem?

Proszę w zeszycie wypisać: ( proszę o przesłanie zdjęcia WAŻNE ZADANIE! )

   1.Działania Jacka Soplicy (przykłady wydarzeń, w których brał udział, zachowań):

                 .....................................................................

                 .....................................................................

   2.   Działania księdza Robaka (przykłady wydarzeń, w których brał udział, zachowań):

               ......................................................................

               .......................................................................

   Przerysujcie do zeszytu tabelkę. Spróbujcie ją uzupełnić, wpisując odpowiednie nazwy cech charakteru, postaw bohatera , wartości, którymi się kierował ( np. morderca, patriota, mściwy,ofiarny)

                                              

                                                           DOBRO

                                                           ZŁO

          

       ( proszę o przesłanie zdjęcia WAŻNE ZADANIE! )

Zadanie podsumowujące :

Napisz rozprawkę na temat: Czy każdy błąd można naprawić? Odwołaj się do Pana Tadeusza i innej wybranej przez siebie lektury. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 słów. ( na to zadanie macie tydzień czasu ( do 7.04).

Pamiętajcie o rozwiązywaniu przykładowych zadań na stronie CKE ( najważniejsza jest systematyczna praca!)

                                                                 Trzymam za Was kciuki!

 

 

 

 

Język niemiecki arkusz 4

Przeczytaj tekst ze strony 69 w podręczniku i uzupełnij luki. Następnie rozwiąż zadania 21 i 22 ze strony 70 w podręczniku.

Jak pisze w poleceniu zdania mają być przepisane do zeszytu.

Zdjęcie wykonanego zadania prześlij na: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

W tytule napisz imię i nazwisko.

Piotr  Ebisch

 

CHEMIA 

 chem3

Związki węgla z wodorem

  1. 1.Zaznacz wzór sumaryczny związku nieorganicznego.      1 p.

A. H2CO3

B. CH3COONa

C. HCOOH

D. CH4

Przeprowadzono doświadczenie chemiczne przedstawione na schemacie.

 chem1

  1. 2.Wskaż numery probówek, do których dodano związek nienasycony. 1 p.

A.1, 3

B. 1,2, 3

C. 2, 3

D. 1, 2

  1. 3.Zaznacz poprawny zapis równania reakcji spalania niecałkowitego butanu. 1 p.
    1. A. C4H6 + 3 O2 → 3 CO + 4 H2O
    2. B. C4H8 + 2 O2 → 4 C + 4 H2O
    3. C. 2 C4H10 + 5 O2 → 8C + 10 H2O
    4. D. 2 C4H10 + 13 O2 → 8 CO2 + 10 H2O
  1. 4.Oceń prawdziwość podanych zdań. Zaznacz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli jest fałszywe.1 p.

1.

Etan jest gazem bezbarwnym, bezwonnym, dobrze rozpuszczalnym w wodzie.

P

F

2.

Etan jest głównym składnikiem gazu ziemnego.

P

F

                              

  1. 5.Zaznacz wzór węglowodoru, który należy do szeregu homologicznego alkenów.1 p.

 chem2

A.                               B.                                                               C.                                           D.

  1. 6.W procesie destylacji ropy naftowej otrzymano węglowodór X, który jest związkiem nasyconym i zawiera
    24 atomy wodoru w cząsteczce.  Napisz wzór sumaryczny węglowodoru X:
    __________ 1 p.

                                                                                             

  1. 7.Do probówki z wodą bromową dodano eten. Napisz równanie zachodzącej reakcji chemicznej 2 p.
  2. 8.Wymień produkty spalania całkowitego : 1p.
  3. 9.Oblicz masy cząsteczkowe alkenu i alkinu, zawierających po 10 atomów węgla w cząsteczce   4 p.

 

  1. 10. Napisz nazwę i wzór sumaryczny alkenu, o masie cząsteczkowej 70 u.     2 p.

Proszę rozwiązać test i przesłać odpowiedzi podpisane imieniem i nazwiskiem do 3 kwietnia 2020r. na adres

Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

 

Czwartkowy temat to :T: Glicerol – alkohol polihydroksylowy

Pod tematem w zeszycie proszę odpowiedzieć na pytania:

  1. Co to jest glicerol?
  2. Jakie właściwości fizyczne i chemiczne ma glicerol?
  3. Zastosowanie glicerolu

Informacje na temat glicerolu znajdziecie w podręczniku na stronach 150 – 152.

Życzę powodzenia i czekam na odpowiedzi.

Lidka Cieśla

 

FIZYKA (30.03. – 03.04.)

Dzień dobry

Dzisiaj mamy lekcję powtórzeniową z działu Drgania i fale.

Bardzo proszę do zeszytu przepisać bądź wkleić poniższe pytania i na nie odpowiedzieć. Korzystacie z wiadomości zapisanych w zeszycie bądź podręcznika. Jedynie hasło Echo i Pogłos proszę wyszukać w Internecie

DRGANIA I FALE

  1. 1.Co jest źródłem dźwięku?
  2. 2.Jaką falą jest fala dźwiękowa w powietrzu?
  3. 3.Gdzie rozchodzą się fale dźwiękowe?
  4. 4.O jakich częstotliwościach człowiek słyszy dźwięki?
  5. 5.Czy fale dźwiękowe rozchodzą się w próżni?
  6. 6.Z jaką stałą prędkością rozchodzi się dźwięk w powietrzu (20oC), a z jaką w wodzie (20oC)?
  7. 7.Kiedy dźwięk jest głośniejszy?
  8. 8.Kiedy dźwięk jest wyższy?
  9. 9.W jakiej jednostce wyrażamy natężenie dźwięku?
  10. 10.Kiedy odczuwamy próg bólu? (podać natężenie i przykład)
  11. 11.Wyjaśnij pojęcia i podaj przykład:

- echo

- pogłos

- infradźwięki

- ultradźwięki

W tygodniu wyślę Wam na wasze poczty mailowe test z tego działu i go ocenię.

Jeżeli ktoś jeszcze nie wysłał pustego maila na adres Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. , to proszę to uczynić.

Gdy będziecie rozwiązania z testu wysyłać, to proszę w temacie wpisać F8 i imię z pierwszą literą nazwiska np. F8AnnaK.

W razie pytań bądź problemów z zadaniami, czy jakichkolwiek wątpliwości możecie do mnie pisać na powyższy adres.

Życzę miłej nauki

Z pozdrowieniami

A.Krotewicz

 

opublikowane 23.03.2020r. - 27.03.2020r.

 

Język niemiecki  arkusz 3

Zapoznaj się z słownictwem na temat pracy społecznej:

Sie interessieren sich für soziale Probleme.

   - Oni interesują się problemami społecznymi.

Eva kümmert sich um behinderte Kinder.

   - Ewa zajmuje się chorymi dziećmi.

Leon engagiert sich für ältere Menschen.

   - Leon angażuje się dla starszych ludzi.

Tina hilft Karol und Ivan bei ihren Hausaugaben.

   - Tina pomaga Karolowi i Iwanowi w ich zadaniach domowych.

Die älteren Menschen freuen sich auf unseren Besuch.

   - Starsi ludzie cieszą się z naszych odwiedzin.

Die Senioren freuen sich über unsere Hilfe.

   - Seniorzy cieszą sie z naszej pomocy.

Wir sprechen über die Menschen im Altersheim.

   - My rozmawiamy o ludziach z domów starców.

15 Schüler nehmen an der Solidar- AG teil.

   - 15 uczniów uczestniczy w kółku solidarności.

In der AG diskutieren wir über arme Menschen in Afrika.

   - Na kółku dyskutujemy o biednych ludziach w Afryce.

Następnie uzupełnij tabelę na stronie 66 w zadaniu 10. Uzupełnij rubrykę pierwszą i trzeciej, przypadków nie musisz określać.

Niech wam rodzina zrobi zdjęcia jak z radością i aktywnie fizycznie sprzątacie dom.

Po powrocie do szkoły zrobimy z tego gazetkę.

Piotr  Ebisch

 

 

 

Wiedza o społeczeństwie

Temat: Prezydent i Rada Ministrów

Na podstawie podręcznika str. 140-145 odpowiedz na następujące pytania (maksymalnie kilka zdań do każdego pytania).

  1. Główne zasady wyboru Prezydenta RP
  2. Podstawowe kompetencje Prezydenta RP
  3. Zasady działania i najważniejsze kompetencje Rady Ministrów
  4. Formy kontroli parlamentarnej nad działalnością Rady Ministrów

Wykonaj w zeszycie przedmiotowym zadania nr. 1,2,4,5,9,10 strona 144-145 podręcznik .

Dla chętnych

Pytania do infografiki –podręcznik strona 143.

Grzegorz  Cichecki

 

Historia 

Temat :Powtórzenie wiadomości – Rozdział IV Polska po II wojnie światowej

Proszę z zeszytu ćwiczeń wykonać zadania nr.1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 strona 84-86

Dla chętnych –pisemnie

Porównaj mając na uwadze system władzy w Polsce w jakich warunkach żyło społeczeństwo (mieszkanie, praca, oświata, kultura) po II wojnie światowej.

Grzegorz  Cichecki

 

Chemia

Temat: Szereg homologiczny alkoholi (temat zapisać w zeszycie)

Proszę przeczytać tekst z podręcznika str. 138 - 140

W zeszytach zapisać następujące punkty:

  1. Alkohole to związki organiczne zawierające grupę funkcyjną zwaną grupą hydroksylową-OH
  2. Nazwy systematyczne alkoholi tworzy się od nazw węglowodorów , dodając końcówkę –ol

   Np. metan – metanol

         etan – etanol

  1. Alkohole to pochodne węglowodorów

Przepisać do zeszytu tabelę nr 11 ze strony 140, ale tylko kolumnę pierwszą, drugą i siódmą

  1. Podać właściwości fizyczne i chemiczne metanolu str.144
  2. Podać właściwości fizyczne i chemiczne etanolu str.147

Proszę o powtórzenie wiadomości z węglowodorów. W przyszłym tygodniu prześlę test do rozwiązania na ocenę.

                                                          Pozdrawiam, Lidia Cieśla

 

EDB – Zajęcia w środę 25.03.2020 r

Temat: Goźne przypadki – ciała obce w oku, zatrucia pokarmowe

Przeczytać tekst na str.113,114. Zrobić w zeszycie zad. 2 przykład d,e ze str. 118 oraz napisać pierwsza pomoc przy zatruciu pokarmowym, chemicznym oraz pierwsza pomoc – ciało obcym w oku

Anna  Kulasza

 

JĘZYK ANGIELSKI

Dzień dobry Kochani!

Kontynuujemy pracę przy jednostce tematycznej GETTING TO KNOW YOU.                                            

 Czytamy tekst na stronie 89 - FRIENDSHIP DAY. Wykonujemy zadanie 2, str. 89                                                                                                                      Praca pisemna: My best friend – opis mojego najlepszego przyjaciela                                                                                              

 Uczniowie zdający język angielski na egzaminie otrzymają ode mnie pliki z arkuszami egzaminacyjnymi.

Prześlę również kolejne propozycje zadań dla chętnych dotychczasową drogą elektroniczną.

Pozdrawiam ciepło A. Jakimowicz

 

GEOGRAFIA

Witam i przesyłam zadania na nowy tydzień.

Proszę przeczytać tekst ,,Urbanizacja w Ameryce” str.126 -131, a następnie sporządzić notatkę w zeszycie odpowiadając na pytania.

  1. Urbanizacja to …….. (str. 126)
  2. Gdzie w Ameryce znajdują się największe skupiska ludności i czym to jest spowodowane?
  3. Gdzie w Ameryce znajdują się obszary najsłabiej zaludnione i czym to jest spowodowane?
  4. Jak nazywają się silnie zurbanizowane obszary w Ameryce?
  5. Jakie są przyczyny powstawania slamsów?

Zadania nie są trudne. Powodzenia!

 

Biologia

Witam i przesyłam zadania do wykonania w zeszycie. Przypomnijcie sobie informacje z poprzedniej lekcji - ,,Zależności pokarmowe”.

Zad.1

zal pok

 

a) Na podstawie rysunku podaj przykład łańcucha troficznego złożonego z pięciu organizmów.

Napisz nazwy poziomów troficznych, do których one należą.

b) Podaj przykłady trzech organizmów spośród przedstawionych w sieci pokarmowej, które są jednocześnie drapieżnikami i ofiarami.

c) Podaj przykład gatunku, który może być konsumentem II i III rzędu.

Zad. 2

Sumik karłowaty jest drapieżną rybą słodkowodną. Pochodzi z Ameryki Północnej, a do Polski został sprowadzony w XX wieku. Ryba ta żywi się ikrą i narybkiem rodzimych ryb. Jest bardzo odporna na niesprzyjające warunki, takie jak niski poziom tlenu, zanieczyszczenie wody czy jej podwyższona temperatura.

Określ, jaki wpływ na ekosystem stawu może mieć wprowadzenie do niego sumików karłowatych. Podaj dwie cechy ryby, które przyczynią się do opisanego zjawiska.

E. Wideł

 

  

Język niemiecki   arkusz 2

Dla całej klasy: Przeczytaj tekst w podręczniku na stronie 64 i zaznacz poprawne odpowiedzi.

Następnie uzupełnij luki w tekście z zadania 9 na stronie 65 i przepisz go do zeszytu.

Zdjęcie przepisanego tekstu prześlij na pocztę elektroniczną szkoły.

Uczniowie zdający egzamin z języka niemieckiego:

Ostatnio zadane prace przesłały mi tylko dziewczyny (dziękuję jesteście wspaniałe). Chłopaki na wasze ciągle czekam.

Kolejnym tematem pracy jest „moja ulubiona pora roku”, czyli jaka i dlaczego. Te prace poślijcie na mojego mejla do piątku.

Pamiętając że ruch to zdrowie, oto zadanie z wychowania fizycznego:

Twoim zadaniem jest każdego dnia odkurzyć cały dom lub wytrzeć podłogi czy kurz.

Rodzice decydują co robisz. Mają również skontrolować efekt tego aktywnego relaksu.

W razie ich niezadowolenia należy proces powtórzyć do skutku.

Piotr Ebisch

 

Język  polski

Drodzy Uczniowie!

 

PRZED PRZYSTĄPIENIEM DO ROZWIĄZYWANIA ZADANIA PROSZĘ O WYSŁANIE PUSTEGO MAILA , NA KTÓREGO WYSLĘ KAŻDEMU Z WAS KARTĘ PRACY, KTÓRĄ PROSZĘ WYDRUKOWAĆ I WKELIĆ DO ZESZYTU

Przeczytajcie fragment :"Pana Tadeusza" z podręcznika s. 198-206. Uzupełnijcie kartę pracy, którą proszę przesłać na maila (zdjęcie,skan). Po sprawdzeniu przeze mnie planu, przejdziemy do wykonania kolejnego zdania z drugiej karty pracy.

Poniżej znajduje się wykaz zadań do wykonania na najbliższe dni.

1. W tym miejscu zamieszczam bezpośrednie linki do zadań przygotowujących z CKE, odpowiedzi są na stronie CKE, przy każdym zestawie zamieszczam informację o lekturze, która w tych zestawach się pojawia. Ilość zadań do rozwiązania oraz kolejność jest dowolna, im więcej , tym lepiej, ale pamiętajcie o także ODPOCZYNKU!

https://www.cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_OSMOKLASISTY/Powtorka/20200318%20SP_Dzien%203.pdf    "Zemsta" A. Fredro

https://www.cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_OSMOKLASISTY/Powtorka/20200319%20SP_Dzien%204.pdf   "Kamienie na szaniec" A. Kamiński

https://www.cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_OSMOKLASISTY/Powtorka/20200320%20SP_Dzien%205.pdf   "Mały Książę"  Antoine de Saint-Exupéry

https://www.cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_OSMOKLASISTY/Powtorka/20200323%20SP_Dzien%206.pdf  "Qvo vadis" H.Sienkiewicz

2. Przeczytaj fragment powieści pt. "Złodziejka książek" (s. 177) wraz z wprowadzeniem nad tekstem. Następnie w zeszycie wykonaj zad. 1/ s. 179, zad.2 a,b,c / 179  w zeszycie (cytaty także) oraz zad. 3 (refleksje na zasygnalizowany w poleceniu problem).

      

3.DRAMAT Wykonaj zadania powtórkowe z dramatu. Aby ułatwić sobie pracę, możesz podane strony wydrukowac i wkleić do zeszytu zamiast przepisywać odpowiedzi :) Do wykonania ćw. 1-4/ s. 74-75,  ćw. 6 / s. 76-77.

https://flipbook.apps.gwo.pl/display/2751

4.Przypomnij sobie czym są imiesłowy i rozwiąż krótki test:

https://www.memorizer.pl/test/7413/imieslowy/1

         Pozdrawiam!

Sabina  Węgrzyn - Gaweł

 

MATEMATYKA

Dzień dobry.

W ramach zdalnego nauczania proponuję rozwiązywanie testów sprawdzających z programu „POWTÓRKOMAT”.I tak na ten tydzień (od 23 do 27.03.) rozwiązujecie zestawy od 1 do 5 włącznie (na każdy dzień po jednym teście). W zeszycie przedmiotowym lub specjalnie założonym do rozwiązywania testów, proszę zapisywać rozwiązania (do zadań zamkniętych i otwartych). Pracujecie samodzielnie, ale korzystać możecie z wszelkiego rodzaju repetytoriów i podręczników. Testy będą oceniane!

W razie pytań bądź problemów z zadaniami, czy jakichkolwiek wątpliwości możecie do mnie pisać na adres Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. w temacie M8 i imię z pierwszą literą nazwiska np. M8AnnaK.

.

                                       Życzę miłej nauki

Z pozdrowieniami

A.Krotewicz

 

FIZYKA (23 – 27.03.)

Dzień dobry

Do zakończenia działu Drgania i fale został nam tylko jeden temat. Nie jest on trudny, zatem dacie radę!

W zeszycie zapiszcie temat: Fale elektromagnetyczne.

Korzystając z widma fal elektrodynamicznych (podręcznik strona 196), wypiszcie rodzaje fal elektrodynamicznych, poczynając od fali o najmniejszej częstotliwości (fale radiowe: długie, średnie, krótkie; mikrofale; promieniowanie podczerwone; światło widzialne; promieniowanie nadfioletowe; promieniowanie rentgenowskie; promieniowanie gamma). Na widmie zauważcie, że fala o najmniejszej częstotliwości ma największą długość.

Jako zadanie domowe proszę po przeczytaniu podtematu „Rodzaje fal elektrodynamicznych i ich zastosowania” podręcznik str. 195-199, przy każdej fali podać przykłady wykorzystania ich przez ludzi.

Życzę miłej nauki

Z pozdrowieniami.

A.Krotewicz

 

Opublikowane  16 -20 marca 2020r.

EDB

Zajęcia w środę 18.03.2020 r

Temat: Goźne przypadki – zawały, udary i napad padaczkowy

Przeczytać tekst na str.111,112 i 113. Zrobić w zeszycie zad. 2 przykład a,b,c

Anna  Kulasza

 

 

Historia 

Temat: Początki opozycji demokratycznej w Polsce.

I. Na podstawie podręcznika str. 202-206 odpowiedz na następujące pytania (maksymalnie kilka zdań do każdego pytania).

  1. Skutki protestów - Czerwiec 1976 roku
  2. Powstanie opozycji-KOR
  3. Rozwój opozycji w latach 70. XX wieku
  4. Papież Polak.
  5. Papież w Polsce.

II.Wykonaj zadania z zeszytu ćwiczeń 1,2,3,4 strona 88-89

Dla chętnych

Biografia Jan Paweł II

 

Wiedza o społeczeństwie

Temat: Sejm i senat

  1. Na podstawie podręcznika str. 134-139 odpowiedz na następujące pytania (maksymalnie kilka zdań do każdego pytania).
  2. Wyjaśnij zasadę przedstawicielstwa (demokracji pośredniej)
  3. Przedstaw zasady wyborów do Sejmu RP i Senatu RP
  4. Zasady działania i najważniejsze kompetencje izb parlamentu
  5. Jak uchwala się ustawę?
  6. Jaki jest cel działania partii politycznych?
  1. Wykonaj w zeszycie przedmiotowym zadania nr. 1,2,3,4,5,7,8 strona 138-139 podręcznik

Dla chętnych

Wymień partie polityczne, których przedstawiciele obecnie zasiadają w Sejmie

Grzegorz Cichecki

 

 

 

JĘZYK ANGIELSKI 

Dzień dobry Kochani!

Kontynuujemy pracę przy jednostce tematycznej GETTING TO KNOW YOU. Strony w podręczniku 86-87. Proszę zwrócić szczególną uwagę na zadanie 4, str.87 i zamieszczoną tam listę PHRASAL VERBS. Omawialiśmy to wstępnie na poprzednich zajęciach. Powtarzamy, utrwalamy, układamy przykładowe zdania. Wykonujemy PERSONALITY TEST str. 87.

Uczniowie zdający język angielski na egzaminie otrzymają ode mnie kolejne propozycje zadań dotychczasową drogą elektroniczną.

 

Pozdrawiam ciepło A. Jakimowicz

 

Język polski

Drodzy Uczniowie!

Przeznaczcie domowy czas na okazję do przypomnienia treści lektur obowiązkowych omawianych w klasie VII i VIII!!!

Korzystajcie ze strony

https://www.cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/materialy-dodatkowe/zestawy-zadan-powtorkowych/

Poniżej znajduje się wykaz zadań do wykonania na najbliższe dni.

  1. Czytamy "Pana Tadeusza" A. Mickiewicza.

Proszę rozwiązać zadania do lektury: Kliknij w link!

https://www.cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_OSMOKLASISTY/Powtorka/20200316%20SP_Dzien%201.pdf

  1. Powtarzamy wiedzę nt. Sonetów A. Mickiewicza. Zadania online! Kliknij w link!

https://epodreczniki.pl/a/samotnosc-wedrowca-w-stepach-akermanskich-adama-mickiewicza/D1FQS0BDv

  1. Przeczytajcie tekst pt. "Na wakacjach" B. Prusa z podręcznika ( s. 154).

Wykonajcie w zeszycie zad. 1 i 2 a-d/ s. 156.

Pozdrawiam!

Sabina Węgrzyn - Gaweł

Matematyka

Dzień dobry.

Ponieważ otrzymaliście ode mnie sporo materiałów ćwiczeniowych, które będziemy omawiać po powrocie do szkoły, nie planuję zadawać dodatkowych zadań utrwalających wiedzę i umiejętności do egzaminu. Jednakże, gdyby okazało się, że czujecie niedosyt proponuję stronę

https://szaloneliczby.pl/klasa-8

Powtórzycie i utrwalicie online podstawowe zagadnienia do egzaminu

                                                                                                      Życzę miłej nauki

Z pozdrowieniami

A.Krotewicz

        

  

CHEMIA 

W związku z zaistniałą sytuacją, aby nie tracić czasu, proszę o powtórzenie materiału.

1.W tym celu proszę rozwiązać następujące zadania w ćwiczeniach:

  1. a. ALKANY

Zad.9,10 str.59

Zad.13a,b str.60

Zad.19 str.63

  1. b.ALKENY

Zad.31,32,33,34 str. 68

Zad.35 str.69

2. W zeszycie proszę zapisać temat lekcji: Szereg homologiczny alkenów

Podobnie jak z alkanami i alkenami wypisać 5 alkinów. Tabela 9 z podręcznika str.126

Na kolorowo napisać:

WZÓR OGÓLNY ALKINÓW

CnH2n-2

Są to zadania do wykonania w pierwszym tygodniu odwołanych zajęć.

W następnym tygodniu proszę wypełnić ćwiczenia ze strony 75 i 76

Sprawdź się

Życzę powodzenia

Lidia Cieśla

Witam wszystkich Ósmoklasistów i zapraszam do nauki w domu!

BIOLOGIA

Wasze zeszyty zostały w szkole, dlatego wszystkie prace wykonujemy w zeszytach do geografii zaczynając od ostatniej strony.

Proszę przygotować podręczniki str.121 i zapisać temat w zeszytach – Zależności pokarmowe

W punktach zapisujemy odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Co to jest łańcuch pokarmowy?
  2. Co to jest poziom troficzny?
  3. Co to jest równowaga dynamiczna ekosystemu?
  4. Podaj przykład zakłócenia takiej równowagi.

GEOGRAFIA

ZAPISUJEMY TEMAT W ZESZYTACH – LUDNOŚĆ AMERYKI

Proszę, przeczytać ten temat str.122 i zapisać odpowiedzi w zeszytach.

  1. Co jest przyczyną zróżnicowania etnicznego i kulturowego Ameryki?
  2. Jak wygląda sytuacja rdzennej ludności.
  3. Podaj przyczyny zanikania kultur pierwotnych w Ameryce.

Zadania nie są trudne. Na pewno dacie radę! Powodzenia!

Jeżeli chcecie się ze mną skontaktować, napiszcie maila na adres Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Pamiętajcie, myjcie ręce i zostańcie w domu.

Pozdrawiam Was wszystkich!

Elżbieta Wideł

 

Język niemiecki

arkusz 1

Uczniowie klasy 8 zdający egzamin z języka niemieckiego pracują zgodnie z moimi zaleceniami. Pracujecie na materiałach z repetytorium.

Bardzo ważne są części gramatyczne na początku każde tematu, należy je sobie wielokrotnie utrwalić a następnie przystąpić do rozwiązywania zadań.

Proszę nie pomijać prac pisemnych (listów, tekstów, mejli).

Do piątku proszę o przesłanie mi gotowego listu (z repetytorium) ze strony 68 zadanie 9,

na mejla: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. . Forma dowolna: plik word lub zdjęcie, ważne żeby było wyraźne i czytelne.

Kilka słów od wychowawcy:

Wszyscy uczniowie klasy 8 niech jak najlepiej wykorzystają ten czas na przygotowania do egzaminu. Pamiętajcie, żeby sobie dobrze rozplanować rozkład dnia. Pod żadnym pozorem nie dopuszczajcie do siebie myśli typu: zacznę od jutra. Pamiętajcie jutro zaczyna się dziś!

Piotr Ebisch

 

Kontakt

telefonPubliczna Szkoła Podstawowa w Zawadzie
ul. Kolanowska 4, Zawada,
46-022 Luboszyce
tel.: +48 77 4212881
email:  pspzawada@interia.eu

Wykonanie: LinkNet.pl