Sport

Nasza biblioteka jest dostępna dla każdego ucznia     

więcej...

 

Biblioteka

 

Toys

Korzyści i zagrożenia związane

z Internetem.                     więcej...



 

Internet

 

sport1

 

Nasze  sukcesy...            więcej...

 

Osiągnięcia

 

Books

  ... uczniowie mogą uczestniczyć w zajęciach zgodnie ze swoimi zainteresowaniami... więcej

 

 

 

 

 

Po szkole

Jesteś tutaj:

Start Uczniowie Klub Młodego Badacza
PDF Drukuj Email

Rok szkolny 2014/2015

 

Matematyczne łamigłówki

W dniu 19 XI 2014 r. Bartek Cepa z kl. III zadał kolegom i koleżankom zagadkę, którą usłyszał od swojego dziadka.

„Trzech chłopców chciało zagrać w piłkę, ale żaden z nich jej nie posiadał, za to każdy miał banknot 10 zł. Postanowili kupić piłkę. Udali się do sklepu. Sprzedawca wskazał piłkę, która kosztowała cale 30 zł. Chłopcy bez zastanowienia kupili ją i poszli grać. Jednak po chwili sprzedawcy przypomniało się, że piłka nie kosztowała 30 zł, lecz 25 zł. Wysłał więc swojego pomocnika, żeby oddał 5 zł chłopcom. Pomocnik był chytrym człowiekiem i oddał każdemu chłopcu po 1 zł, a sam sobie zostawił 2 zł.  Po rozegranym meczu chłopcy zreflektowali się, że coś jest nie tak: Każdy z nich miał banknot 10-złotowy, czyli razem wszystkich pieniążków powinno być 30 złotych. Licząc te 30 złotych chłopcy stwierdzili, że każdy z nich zapłacił 9 złotych za piłkę (dał banknot 10 złotowy i otrzymał złotówkę reszty) - czyli razem trzej chłopcy wyłożyli 27 złotych na prezent. Pomocnik zatrzymał sobie 2 złote, co daje 29 złotych. Gdzie więc podziała się ostatnia złotówka z 30 złotych?”

Debata nad rozwiązaniem zadania trwała w klasie długo i burzliwe. Dzieci miały różne pomysły matematycznych rozwiązań zagadki, ale zawsze brakowało złotówki. Do pomocy został zaproszony Pan Dyrektor, który pokazał inną możliwość rozwikłania zagadki. Wspólnymi siłami zostało zapisane rozwiązanie.

Rozwiązanie zadania

Policzmy jeszcze raz

Każdy z chłopców wyłożył 9 złotych, czyli razem prezent kosztował ich 27 złotych.
Z tych 27 złotych, 25 złotych to piłka, zaś 2 złote to reszta zabrana przez pomocnika.

Jak rozkłada się 30 złotych?

25 złotych - piłka
2 złote - reszta zabrana przez pomocnika
3 złote - reszta wydana chłopcom

Gdzie jest błąd w rozumowaniu chłopców?

Prześledźmy jeszcze raz rozumowanie chłopców. W treści zadania jest powiedziane:
„Każdy z nich miał banknot 10-złotowy”, czyli razem wszystkich pieniążków powinno być 30 złotych. Licząc te 30 złotych chłopcy stwierdzili, że każdy z nich zapłacił 9 złotych za piłkę (dał banknot 10 złotowy i otrzymał złotówkę reszty) - czyli razem trzej chłopcy wyłożyli 27 złotych na piłkę. Pomocnik zatrzymał sobie 2 złote, co daje 29 złotych.  

//Tu jest błąd.//

Dodawali zamiast odejmować

Błędem jest dodanie 2 złotych do 27 złotych, bo to nie ma żadnego sensu. 27 złotych to kwota wydana na piłkę (25 złotych) i zabrana reszta przez pomocnika (2 złote). Sens mogłoby mieć odjęcie 2 złotych (zabranej reszty) od 27 złotych (wyłożonych pieniążków) by obliczyć cenę piłki.

Gdzie jest 30 złotych?

Jeśli chcemy dodać coś do wyłożonych pieniążków (27 złotych) to, możemy dodać resztę, jaką otrzymali chłopcy (3 złote) i wówczas otrzymamy 30 złotych - całość kwoty, jaką dysponowali początkowo chłopcy i jakiej to kwoty próbowali się doliczyć.

Klasie III bardzo spodobały się łamigłówki matematyczne. Ponieważ zadanie to zostało zapisane w przedmiotowych zeszytach jako „Zagadka Bartka”, każdy uczeń chce mieć własną łamigłówkę matematyczną. Zatem zabawy z matematyką na wesoło dopiero się zaczynają.

Do zobaczenia wkrótce z nowym zadaniem.

                                                                                                                                   Joanna  Kęsik

                                                                                                                                                                              globus-piktogram    

                                                 

 Rok szkolny 2013/2014

Prezentacje przygotowane przez Michała Badowskiego:

  

"Najstarsze drzewo w Polsce" ... pobierz/plik pdf

"Poznań" ... pobierz/plik pdf

"Ojcowski Park Narodowy" ... pobierz/plik pdf

"Kakaowiec właściwy" ... pobierz/plik pdf

 

 Doświadczenie Emilii  Moczko

Karta doświadczenia

Temat: Co się stanie, gdy wstawimy kwiat o białych płatkach wstawimy do wody z niebieskim

              atramentem ?

Potrzebne materiały: 2 szklanki, niebieski atramentem, woda, 2 kwiaty z długą łodygą.

Przebieg doświadczenia: oba naczynia napełnij wodą, do jednego z nich dodatkowo wlej łyżeczkę niebieskiego atramentu. Do każdego z naczyń wstaw jeden kwiat.

Obserwacje:

Data: 19. 09. 2013 r – początek doświadczenia (dzień pierwszy )

Kwiat w próbie badawczej i kontrolnej ma kolor biały.

zdjcie1

Data: 20. 09. 2013r – (dzień drugi )

Kwiat w próbie badawczej na końcach płatków ma parę niebieskich kreseczek. Kwiat w próbie kontrolnej ma kolor biały

zdjecie2

Data: 21. 09. 2013 r – ( dzień trzeci )

Kwiat w próbie badawczej zrobił się niebieski. Kwiat w próbie kontrolnej jest biały.

zdjcie3

Wynik doświadczenia: Po trzech dniach kwiat w próbie badawczej w wodzie z atramentem zmienił kolor na niebieski. Kwiat w próbie kontrolnej pozostał biały.

Wnioski: Kwiat zmienił barwę, ponieważ woda z atramentem dostała się do płatków kwiatu poprzez łodygę.

                                     Doświadczenie przeprowadziła

Emilia Moczko

 

Jak obliczyć wiek drzewa ?

1.Jedną z metod określenia wieku drzewa  jest zmierzenie jego obwodu. Miarę krawiecką ustawiamy i przytrzymujemy na wysokości około 1m 30cm. Odczytujemy wymiar. Obwód drzewa  zwiększa się rocznie o około 2cm 5mm.  Wymiar, który otrzymaliśmy po zmierzeniu trzeba podzielić przez 2,5cm  i wtedy dowiadujemy się, ile lat ma drzewo.

PRZYKŁAD : Obwód drzewa-118 cm : 2,5 = około 47 lat

Drzewo- dąb ma około 47 lat

p1020571   p1020567    p1020569 1

2. Inną metodą określenia wieku drzewa jest policzenie okółek (okółki-są to przynajmniej trzy gałęzie na tej samej wysokości). Jeden okółek na drzewie, to rok przyrostu. Najlepiej metoda ta sprawdza się na drzewach młodych  i iglastych.

PRZYKŁAD : Sosna - 3 okółki. Drzewo ma 3 lata.                              drugi okółek       

p1020577   p1020582 1     pierwszy okółek

3. Wiek drzew, które zostały ścięte,  można określić za pomocą słoi na pniu. Słoje są to cienkie, okrągłe pierścienie na odciętym pniu. Jeden słój to jeden rok życia drzewa.

p1020564   p1020565   słoje na zciętym drzewie

4.Istnieją jeszcze metody dokładniejszego określenia wieku drzewa, ale do tego są potrzebne specjalne przyrządy.

Opracowanie : Emilia Moczko

Źródło informacji: rodzice, las, Internet

 

Hodowla kasztanowca (z opisem przebiegu doświadczenia) - Karolina  Wienczek

          karta karoliny.1  

      

 

Kontakt

telefonPubliczna Szkoła Podstawowa w Zawadzie
ul. Kolanowska 4, Zawada,
46-022 Luboszyce
tel.: +48 77 4212881
email:  pspzawada@interia.eu

Wykonanie: LinkNet.pl