Sport

Nasza biblioteka jest dostępna dla każdego ucznia     

więcej...

 

Biblioteka

 

Toys

Korzyści i zagrożenia związane

z Internetem.                     więcej...



 

Internet

 

sport1

 

Nasze  sukcesy...            więcej...

 

Osiągnięcia

 

Books

  ... uczniowie mogą uczestniczyć w zajęciach zgodnie ze swoimi zainteresowaniami... więcej

 

 

 

 

 

Po szkole

Jesteś tutaj:

Start Uczniowie Szkolna Liga Ortograficzna
PDF Drukuj Email

Rok szkolny 2018/2019

 

TABELA WYNIKÓW ROZGYWEK

SZKOLNEJ LIGI ORTOGRAFICZNEJ

 

Imię i Nazwisko

Starcie 1

Starcie 2

Starcie 3

Starcie 4

Suma

KLASA I

KAROL BADOWSKI

43p + 4p (100%)

50p+2p (98%)

     

LENA KANIUT

42p + 4p   (98%)

43p+0p (84%)

     

OLIWIA KOBYLAŃSKA

43p + 4p (100%)

48p+0p (94%)

     

TOMASZ MROCHEŃ

41p + 4p   (96%)

42p+0p (82%)

     

WOJCIECH OLSZANOWSKI

28p + 3p   (65%)

24p+0p (47%)

     

MACELINA PUSZCZ

20p + 0p   (47%)

22p+0p (43%)

     

MICHAŁ SŁOWIK

19p + 1p   (44%)

6p+0p (11%)

     

FLORIAN TOMECHNA

41p + 4p   (96%)

39p+0p (76%)

     

WERONIKA ZŁOTNIK

35p + 4p   (82%)

38p+0p (75%)

     
 

Wynik klasy – średnia

30,2p + 3,5p (72%)

34,6p + 0,2p (67%)

     

KLASA III

MAGDALENA PAULIŃSKA

61p + 5p   (69%)

81p+2p (81%)

     

DARIA PIKOS

65p + 5p   (74%)

62p+0p (62%)

     

FRANCISZEK SZYMAŃSKI

83p + 5p (94%)

95p+4p(95%)

     

POLA WILCZYŃSKA

68p + 4p   (77%)

64p+0p (64%)

     

OLIWIA WITCZAK

45p + 0p   (51%)

65p+0p (65%)

     
 

Wynik klasy – średnia

64,4p + 3,8p (73%)

73,4+ 1,2p (73%)

     

KLASA II

MARTYNA BĄCZKOWSKA

50p + 3p   (79%)

58p+6p (95%)

     

SYLVIA DIMITROWA

22p + 0p   (35%)

32p+5p (52%)

     

MAJA FILA

53p + 3p   (84%)

50p+8p (82%)

     

IGNACY GAWEŁ

47p + 1p   (75%)

52p+10p (85%)

     

ANIA GRYGA

56p + 4p (89%)

57p+10p (93%)

     

DARIA HYLA

33p + 1p   (52%)

41p+5p (67%)

     

AMELIA KLYK

47p + 4p   (75%)

60p+10p (98%)

     

DOMINIK KULAWIK

40p + 4p   (63%)

46p+2p (75%)

     

PAULINA MUSIELAK

55p + 3p   (87%)

60p+6p (98%)

     

WOJCIECH PEREC

47p + 0p   (75%)

52p+5p (85%)

     

MICHAŁ PIETRUSZKA

32p + 0p   (51%)

34p+7p (56%)

     

DOMINIKA RIPPEL

55p + 4p   (87%)

52p+6p (85%)

     

PAULINA SPYRA

46p + 4p   (73%)

60p+10p (98%)

     
 

Wynik klasy – średnia

44,8p + 2,8p (71%)

50,3p + 6,9p (82%)

     

Starcie II

LIDEREM ORTOGRAFII KLASY TRZECIEJ W DRUGIM STARCIU ZOSTAŁ FRANCISZEK SZYMAŃSKI, LIDEREM ORTOGRAFII KLASY DRUGIEJ ZASTAŁA AMELIA KLYK, PAULINA MUSIELAK, PAULINA SPYRA, A LIDEREM ORTOGRAFII KLASY PIERWSZEJ ZOSTAŁ KAROL BADOWSKI.

NA SZCZEGÓLNE UZNANIE ZASŁUDUJĄ ZWYCIĘŻCZYNIE Z KLASY DRUGIEJ, GDYŻ UZYZSKAŁY 98% MOŻLIWYCH DO ZDOBYCIA PUNKTÓW.

 

Starcie I

LIDEREM ORTOGRAFII KLASY TRZECIEJ W PIERWSZYM STARCIU ZOSTAŁ FRANCISZEK SZYMAŃSKI, LIDEREM ORTOGRAFII KLASY DRUGIEJ ZASTAŁA ANIA GRYGA, A LIDEREM ORTOGRAFII KLASY PIERWSZEJ EX AEQUO ZOSTALI OLIWIA KOBYLAŃSKA I KAROL BADOWSKI.

NA SZCZEGÓLNE UZNANIE ZASŁUDUJA ZWYCIĘZCY Z KLASY PIERWSZEJ, GDYŻ OBOJE UZYZSKALI 100% MOŻLIWYCH PUNKTÓW.

WYNIKI SZCZEGÓLOWE W TABELI.

WALCZ  Z  BYKAMI  RAZEM  Z  NAMI!!!

Przeczytajcie regulamin!

SZKOLNA LIGA ORTOGRAFICZNA KLAS 1-3 
PSP w Zawadzie

O TYTUŁ „MISTRZA ORTOGRAFII”

REGULAMIN

Cele konkursu:

  • utrwalenie poprawnej pisowni wyrazów trudnych ortograficznie,
  • wdrażanie uczniów do samodzielnej pracy nad ortografią oraz oceniania jej efektów,
  • pomoc w redukowaniu deficytów rozwojowych,
  • rozwijanie dbałości o poprawność ortograficzną i estetyczne pismo,
  • rozwijanie zdrowej rywalizacji wśród uczniów,
  • wspieranie uzdolnień i pomoc w rozwijaniu zainteresowań uczniowskich,
  • wspomaganie umiejętności stosowania wiedzy w praktycznym działaniu,
  • wyrabianie szacunku do języka ojczystego,
  • popularyzacja poprawnej polszczyzny,
  • wzbogacanie form pracy z uczniem.

Organizator: Joanna Kęsik

Warunki uczestnictwa:

W konkursie biorą udział wszyscy uczniowie klas 1-3.

Obowiązuje znajomość zasad ortograficznych przewidzianych do opanowania na danym etapie kształcenia.

Przebieg Ligi:

  1. Liga trwa od grudnia do maja i składa się z 4 rozgrywek.
  2. W każdej rozgrywce uczniowie uzupełniają tekst ortograficzny sprawdzający znajomość określonych zasad pisowni. Teksty są dostosowane do poziomu kształcenia. Na każdym poziomie wykorzystany zostanie inny zestaw słownictwa przygotowany przez nauczycieli poszczególnych klas ze szczególnym uwzględnieniem tych wyrazów, które sprawiają najwięcej trudności.
  3. Lista tych wyrazów zostanie przedstawiona uczniom w formie ćwiczeń na lekcjach języka polskiego i umieszczona na stronie internetowej szkoły.
  4. Poszczególne etapy zostaną przeprowadzone tego samego dnia, o tej samej godzinie, treść tekstu nie jest wcześniej uczniom znana.
  5. Za każdy test uczniowie otrzymują ocenę. Oceny uczniów są sumowane, a następnie dzielone przez liczbę piszących. Obliczona średnia klasy jest zapisywana w LIDZE KLASOWEJ.
  6. W przypadku zauważenia korzystania przez ucznia z jakiejkolwiek pomocy, uczestnik ten zostaje zdyskwalifikowany i otrzymuje ocenę niedostateczną.
  7. Uczniowie z trudnościami w pisaniu, potwierdzonymi przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną, będą mieli prace oceniane wg indywidualnych dostosowań.
  8. Uczniowie, którzy zdobędą największą liczbę punktów  otrzymują tytuł „Mistrza Ortografii” danej rozgrywki.
  9. Po zakończeniu wszystkich rozgrywek wyłoniony zostaje „Arcymistrz ortografii”. Zostaje nim uczeń, który we wszystkich rozgrywkach zdobył łącznie najwięcej punktów.  W przypadku, gdy dwóch lub więcej uczniów zdobędzie taką samą najwyższą liczbę punktów, zostanie rozegrana dogrywka.
  10. Czas trwania każdej rozgrywki to 45 minut.
  11. Wyniki każdej rozgrywki zostaną zamieszczone na internetowej stronie szkoły.
  12. Zakres wiadomości:

             grudzień – pisownia u

             luty – pisownia rz, ż

             marzec – pisownia ch i h,

             maj - stosowanie małej i wielkiej litery.

 

 

WYRAZY DO ZAPAMIĘTANIA w III starciu:

Tym razem spróbujemy swoich sił w podwójnym starciu. Trzecia rozgrywka ligi będzie sprawdzać znajomość zasad pisowni „h” i „ch”. Ponieważ przed nami czas świątecznych ferii i odpoczynku czeka Was zatem troszeczkę samodzielnej pracy w domu. A może warto poprosić domowników o pomoc. Życząc miłych chwil
z rodziną zachęcam do ortograficznych powtórek.

 

Klasa I

herbata, Hania, hałas, huśtawka, helikopter, humor, huk, choinka, chomik, chodzić, marchewka, duch, chmura, chleb, chrapać,

Klasa II

hipopotam, Henryk, chomik, hamulec, helikopter, choinka, chodzić, marchewka, duch, chudy, chata, herbata, chcieć, przechodzić, historia, wschód, hala, higiena, hałas, hotel, wahać się, harcerz, humor, wybuch, honor, bohater, charakter.

Klasa III

hipopotam, Henryk, chomik, chociaż, hamulec, helikopter, chuligan, chodzić, marchewka, druh, duch, chudy, chrupać, herbatnik, chwalić, chcieć, przechodnie, cholewa, historia, hańba, wschód, chwasty, chytry, hala, wataha, higiena, hałas, harmider, hotel, wahać się, harcerz, humor, wybuch, honor, bohater, chlipać, charakter.

Pamiętamy o wyrazach z poprzednich starć. „U”, „Ó”, „Ż” i „Rz” jest dalej
z nami. Do zobaczenia na teście. To już trzecia szansa na zdobycie statuetki.

RAZEM Z NAMI WALCZ Z BYKAMI !

 

 

Klasa I

żaba, żółw, jeż, kałuża, nóż, książka, żółty, Bożena, życzenia, żyrafa, że, żeby.

rzeka, burza, drzewo, morze, brzuch, na rowerze, grzyby, rycerz, przez, przy,
Krzyś, zwierzęta.

Klasa II

żaba, żal, żart, żmija, żeton, żona, żaden, żółw, żółty, żarówka, żądło, żuraw, żyto, Bożena, gżegżółka, kożuch, pożar, żubr, życzenia, żyrafa.

rzeka, rzodkiewka, rzeźba, burza, jarzębina, warzywa, malarz, morze, marzec, wrzosy, brzuch, marzenie, jeziorze, harcerz, na rowerze, rycerz, przez, sprzątać, Krzyś, zwierzęta.

Klasa III

również, można, żyrafa, życie, chociaż, duży, potężny, dróżka, śnieżek, drużyna, krążek, zboże, także, małże, bagaż, wróżka, strażak, skarżypyta, żelazo, wróżba, żart, różowy, żaba, odwilż, jeżyny, abażur, pożegnać się, założyć się, księżniczka, ciężar, już, może, pieniążek, mżawka, życzenie, Bożena, gżegżółka.

 

lekarz, mistrz, kołnierz, bramkarz, piłkarz, starzec, doktorzy, wrzątek, trzymać, dojrzały, sprzątać, skórzany, rzut, zorza, rzadki, drzwi, grządka, chrząszcz, krzywy, marzec, wierzy, orzeł, chrzan, przykład, grzecznie, Krzyś, morze, rządzić, stworzyć, korzeń, trzeba, zwierzęta, iskrzy, którzy, skrzydła.

Pamiętamy o wyrazach z pierwszego starcia. „u” i „ó” jest dalej
z nami. Do zobaczenia na teście.

RAZEM Z NAMI WALCZ Z BYKAMI !

 

Zasady pisowni wyrazów z „rz”

Rz piszemy, gdy w wyrazach wymienia się na r, np.: 
      rowe
rzysta - rower,
     na kompute
rze - komputer,
     dwo
rzec - dworca.

Rz piszemy w zakończeniach wyrazów:

           - arz, np.: bramkarz, , pisarz,

           - erz, np.: rycerz, Sandomierz, harcerz,

           - mierz, np.: ciśnieniomierz,

           - mistrz, np.: burmistrz, zegarmistrz.


Rz piszemy po spółgłoskach: b, p, d, t, g, k, ch, j, w, np.: 
     brzeg, brzoza,
     przebój, sprzedawca,
     drzewo, modrzew,
     trzeba, patrzeć,
     grzyb, pielgrzym,
     chrzan, chrząszcz,
     spo
jrzeć, ujrzeć,
     wrzesień, wrzeciono.

UWAGA!

     Rz nie piszemy w przymiotnikach zakończonych na: - szy, - ejszy, np.:
   lepszy, nowszy, najlepszy, najnowszy, ładniejszy, mocniejszy,

     najładniejszy, najmocniejszy.



WYJĄTKI:

       bukszpan, gżegżółka, kształt, kszyk (nazwa ptaka), piegża (nazwa ptaka),
       pszczoła, Pszczyna, pszenica, pszenżyto
,

 

Zasady pisowni wyrazów z „ż”

Ż piszemy, gdy w wyrazach wymienia się na g, dz, h, z, ź, s,np.:
     ksią
żka - księga,
     pienią
żek - pieniądz
     dru
żyna - druh,
     ka
żę (coś zrobić) - kazać,
     zamra
żać - mroźny,

     bliżej – blisko. 

 Ż piszemy po piszemy po literach: l, ł, r, n, np.: 

     ej, u,

     małże, małżeństwo,

     ysko, enie,

     rewa, oraada.

Ż piszemy w zakończeniach wyrazów –że, –iż, -aż, -yż, -ąż, -ęż, np. :

       jakże, wszakże, także,

     jakiż, takiż,

    str, sprzed, choci, band,

     Par, w,

     Mąż, wąż,

     Oręż,

Ż piszemy w zakończeniach wyrazów –żar, –żur, -żer, -żka, -żca, np. :

     pożar, ciężar,

     dyżur, abażur,

     pasażer, buldożer,

     ważka, wróżka,

     drapieżca, łupieżca.

Ż występuje także po literze N w wyrazach zapożyczonych, np.:

     branża, rewanż

WYJĄTKI:

       gżegżółka, piegża, mżawka, wżdy,zawżdy, mży

Klasa I

ul, kurtka, ulewa, burak, kura, buda, Ula, Kuba pióro, mój, lód, wór, mrówka, król, miód, królik

Klasa II

kapusta, klub, kukułka, lustro, gotuje, pudełko, wujek, upominek, ropucha, malutka, usiadła, 
Kopciuszek, południe, spaceru.

wiewiórka, mój, ósemka, chłopców, ogród, łóżko, dróżka, pióro, szósty, pszczółka, lód, Kraków, król,
wróbel, róża, krótki, córka, ogórek, góra, wrócił, napój, próbowała, spóźniony.

Klasa III

klub, usiadła, Maciuś, uczucia, uszko, kukurydza, upominek, kogut, ropucha, rysunek, muchomor, 
południe, lubię, spaceru, Kopciuszek, lusterko, malutka, poduszka, tatuś, babunia, dziadziunio, 
szanuje, gotuje, domu, zasuwka.

krótki, równy, późny, król, ołówek, próbować, równina, kłótnia, wiewiórka, sójka, jaskółka, żółtko, Kraków, biletów, 
łóżko, dróżka, sól, napój, pszczółka, wrócił, szósty, ósmy, ówdzie, surówka, Nowakówna, złotówka, córka, góra, wróżka.

Zasady pisowni wyrazów z „ó”

Ó piszemy wtedy, gdy w innych formach danego wyrazu bądź w wyrazach pokrewnych wymienia się na samogłoski oea ,np.:

ó na o:

ó na e:

ó na a:

pokój - pokoje
lód - lody
przód - przodem
stół - stoły
dwóch - dwoje

pióro - pierze
siódmy - siedem
zamiótł - zamiecie
przyjaciółka - przyjaciel
zawiózł - zawiezie

powrót - powracać
powtórzyć - powtarzać
wrócić - wracać
mówić - mawiać
skrót - skracać

Ó piszemy na początku niektórych polskich wyrazów:

ósemka, ósmy, ówcześnie, ówczesny, ówdzie, ów

Ó piszemy w zakończeniach wyrazów (rzeczowników): -ów-ówna-ówkanp.:

-ów (w zakończeniach liczby mnogiej rzeczowników r. męskiego):

-ów (w zakończeniach nazw miejscowości):

-ówna:

-ówka:

bananów
butów
orzechów
rowerów
samochodów

Rzeszów
Bełchatów
Kraków
Gorzów
Tarnów

Kucówna
Sienkiewiczówna
Nowakówna
cesarzówna
młynarzówna

głodówka
złotówka
kreskówka
pocztówka
kartkówka

Wyjątki: zasuwka, wsuwka, skuwka, zakuwka, okuwka, odkuwka, przesuwka

Ó piszemy także w niektórych wyrazach, które nie wymieniają się

na oe lub anp.:

córka, czółno, chór, dopóki, góral, główny, Józio, jaskółka, królik, kłótnia, krótki, który, król, mózg, ogórek, ogólnie, ołówek, ogół, oprócz, płótno, późno, prószy, północ, próba, pójdę, piórnik, podróż,
również, różnica, równanie, róża, równy, różowyrózga, skóra, szczegół, spóźniać, tchórz, wiewiórka,
włóczęga, wówczas, wójt, wróbel, wśród, wróżba, wróżka, żółty, żółtko, żółw

Ó  nie występuje nigdy na końcu wyrazów !

Zasady pisowni wyrazów z „u”

 U piszemy niemal zawsze na początku wyrazów, np.:

ucho, upał, ukryć, ubiór, ugryźć

Wyjątki:  ówdzie, ówczesny, ósmy, ósemka, ów

 U piszemy zawsze na końcu wyrazów, np.:

na dachu, pomału, w jabłku, na biurku, menu

 U piszemy w wielu rzeczownikach (zdrobnienia i zgubienia) zakończonych na:

-un opiekun, zwiastun                                           -uszka  poduszka, kaczuszka

-unek rysunek, podarunek                                   -uszko  serduszko, brzuszko

-unia mamunia, babunia                                      -uszek  maluszek, staruszek

-unio dziadziunio, tatunio                                      -usia  mamusia, kawusia

-unka opiekunka, Rumunka                                -us  kaktus, całus 

                                                                                       -uśki miluśki, cichuśki

                                                                                       -uś  Kubuś, tatuś

-ulek ojczulek, podkoszulek                               -utki  grubiutki, malutki

-uleńka matuleńka, damuleńka                         -uga  papuga, smuga

-ulec budulec, hamulec                                       -ur  sznur, wilczur

-ula matula, cebula

 U piszemy w czasownikach zakończonych na -uje, -uję-ujesz-uje-ujemy
-ujecie-ują-uj, np.:

-uję:

-ujesz:

-uje:

-ujemy:

-ujecie:

-ują:

-uj:

buduję
maluję
zgaduję
kupuję
gotuję

budujesz
malujesz
zgadujesz
kupujesz
gotujesz

buduje
maluje
zgaduje
kupuje
gotuje

budujemy
malujemy
zgadujemy
kupujemy
gotujemy

budujecie
malujecie
zgadujecie
kupujecie
gotujecie

buduję
malują
zgadują
kupują
gotują

buduj
maluj
zgaduj
kupuj
gotuj


Wyjątek: stój

PAMIĘTAJ - UJE SIĘ NIE KRESKUJE !


 U piszemy w wyjątkach: skuwka, wsuwka, zasuwka.

 

 

 

 

Kontakt

telefonPubliczna Szkoła Podstawowa w Zawadzie
ul. Kolanowska 4, Zawada,
46-022 Luboszyce
tel.: +48 77 4212881
email:  pspzawada@interia.eu

Wykonanie: LinkNet.pl